Bouwen aan JOU!
In de wereld hangt alles met elkaar samen, en zo geven we hier bij 10-14 ook les. Dankzij onze methodiek van Deep Learning en Student Voice behalen leerlingen dezelfde of betere schoolresultaten, maar maken ze veel meer sociale winst. Op 10-14 geven wij uw kind een gedegen, warme en vloeiende overgang tussen basis- en voortgezet onderwijs. Onze coaches en vakexperts bieden uw kind in de woelige puberperiode een veilige omgeving van waaruit het zijn of haar talenten en interesses in alle rust kan verkennen. Zo kan uw kind een vervolgopleiding kiezen op het moment dat hij of zij het écht weet.
Kiezen wanneer je ’t weet
10-14 is er voor kinderen van de basisschool die eerder toe zijn aan een nieuwe uitdagende leeromgeving, voor leerlingen die hun keuze voor het voortgezet onderwijs en het bepalen van hun niveau nog even willen uitstellen en voor leerlingen en ouders die kiezen voor onze vernieuwende totaalvisie op leren. We zetten de meest succesvolle didactische en pedagogische methodieken in om onze leerlingen te helpen navigeren naar de juiste keuze. Sommige leerlingen weten dat na vier jaar, anderen na twee jaar.
Onderwijs op 10-14
10-14 onderwijs onderscheidt zich op diverse vlakken van het algemene onderwijs in groep 7 en 8 en klas 1 en 2. We hebben veel aandacht voor ‘soft skills’. Deze vaardigheden noemen wij 10-14 skills. De skills staan centraal in onze lessen en in het coaching traject van alle kinderen. Tijdens het leerproces van kinderen gebruiken we o.a. resultaten en beoordelingen als middel om te kijken waar kinderen staan in hun groei. Het proces is voor ons belangrijker dan een eindresultaat. We stimuleren leerlingen altijd om een volgende stap in hun ontwikkeling te zetten. Daarom werken wij met een portfolio en niet met rapporten of overgangsnormen.
Werken met kernconcepten
Onze vakexperts hebben de vakken die we geven, geclusterd in acht thema’s oftewel kernconcepten uit de wereld om ons heen. Die kernconcepten vormen de paraplu voor alles wat er geleerd moet worden op school. In het kernconcept Materie,Tijd & Ruimte worden bijvoorbeeld de vakken geschiedenis, economie, aardrijkskunde, natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie in hun onderlinge samenhang aangeboden. We bekijken zo’n kernconcept vervolgens altijd vanuit drie dimensies: wat betekent het voor mens & natuur,
wat betekent het voor mens & maatschappij en wat betekent het voor mens & cultuur. Die drie dimensies vormen het vertrekpunt voor de leerlijnen die ons hele onderwijs dragen. Ieder schooljaar behandelen we 4 kernconcepten, een cyclus duurt dus 2 jaar.
Tijdens ieder kernconcept werken we ook aan een groter project. dit project, wat je met een groepje doet, verbindt de school met de maatschappij. Denk dan aan het maken van een echte stadstour, een eigen bedrijf op zetten of een klokhuis uitzending maken.
Doorstromen naar klas 3
Na klas 2 stopt het 10-14 onderwijs. Leerlingen vervolgen hun onderwijs in klas 3 van een ander VO school. De meeste leerlingen van Locatie TSG stromen door naar de bovenbouw (mavo, havo of atheneum) van Thorbecke. Deze overgang verloopt drempelloos door onze goede samenwerking. Een overstap naar een andere VO school is ook mogelijk.
Twee locaties
Onderwijsroute 10-14 bestaat uit vier verschillende units verdeeld over twee locaties. Onze unit gevestigd in het B-gebouw van de Thorbecke scholengemeenschap aan de Dr. van Heesweg 1, en drie units in de Capellen Campus aan de Lassuslaan 232. Iedere unit bestaat uit 3 stamgroepen en biedt plaats aan ongeveer 75 leerlingen.
Trajecten
Als je doet wat je leuk vindt, gaat alles vaak een stuk beter. Daarom kan je op onze school kiezen voor de trajecten. Vind je het leuk om je handen uit de mouwen te steken en gave dingen te maken en te bouwen? Sport je heel graag of ben je nieuwsgierig, breed geïnteresseerd en werk je graag samen om problemen op te lossen? Kies hier een traject dat bij je past.